Yaşamın Temel Taşı Protein

 Kategori: Haberler

Amino asitler proteinlerin, proteinler ise hücrelerinizin temel yapı taşlarıdır. Vücudumuzun pek çok işlevi yerine getirebilmek için ihtiyaç duyduğu proteinler kas, kemik, kıkırdak gibi dokuların oluşumundan saç, tırnak ve deri hasarlarının onarılmasına kadar farklı görevler üstlenir. Yetişkin bir insanın günlük protein ihtiyacı ortalama olarak kilogram başına 0,8 ila 1 gram arasında olmalıdır. Bu değer 70 kg ağırlığında bir yetişkin için günlük 56 ila 70 gr protein tüketimi anlamına gelir. Kişinin yaşam biçimi, sağlık durumu, spor ve egzersiz yoğunluğu gibi farklı etkenler günlük protein tüketim miktarını arttırıp azaltabilir.

Protein Türleri Nelerdir?

Bilimsel olarak tam proteinler, eksik proteinler ve tamamlayıcı proteinler şeklinde üç ana kategoriye ayrılan proteinler, elde edildiği kaynaklar açısından hayvansal ve bitkisel kaynaklı olmak üzere iki grupta toplanır. Her iki kaynaktan elde edilen protein türü de kendi içinde öne çıkan farklı özelliklere sahiptir. Dengeli ve sağlıklı bir diyet için tek tip protein türüne bağlı kalınmamalı ve ihtiyaç duyulan elzem amino asitlerin alınabilmesi için tüm öğünlere yayılmış karma bir protein tüketim planı oluşturulmalıdır.

Hayvansal Protein Nedir?

Adından da anlaşılacağı üzere kırmızı et, beyaz et, balık, yumurta ve süt gibi hayvansal kaynaklı proteinlerdir. Doğal olarak yüksek oranda amino asit içerirler. Besin değerleri daha yüksektir. B vitaminleri, Omega 3, demir gibi faydalı yağlar ve iz elementler içerirler. Özellikle sporcular için yağsız kas kütlesi kazanımında en etkin protein kaynağıdır.

Bitkisel Kaynaklı Protein Nedir?

Nohut, mercimek, bezelye, kinoa gibi bitkisel ürünler ve yer fıstığı, badem, fındık gibi kuru yemişlerden elde edilen bir protein türüdür. Bitkisel proteinler kinoa, kara buğday gibi birkaç istisna dışında amino asit profili bakımından zayıftır. Bununla birlikte vitamin, mineral, karbonhidrat ve besin lifi açısından zengin olan bu gıdalar kolesterol içermediklerinden kalp dostu kabul edilir.

Süt Proteini Nedir?

Hayvansal protein kategorisine girmekle birlikte, özellikle sporcular tarafından sıklıkla tercih edilen süt ve süt ürünleri kaynaklı protein türlerini kapsar. Sütte bulunan kazein proteini yüksek kaliteli ancak yavaş sindirimli bir protein çeşididir. Suda çözünmediğinden tam olarak metabolize edilmesi 5 ila 8 saat sürer. Bu sebeple tüketim için ideal zaman gece yatmadan hemen öncedir. Bu sayede tüm uyku süreniz boyunca vücudunuz anabolik fazda kalır ve kazein proteininden maksimum fayda sağlanır.

Whey Proteini Nasıl Kullanılır?

Tüm dünyada en sık tüketilen protein türü olan peynir altı suyu proteini, sütün işlenerek peynir yapılması esnasında oluşan doğal bir yan üründür. Bol miktarda amino asit içerir. Hidrolize edilen peynir altı suyu tozu suda çözünebilir olduğundan 15 ila 30 dakika arasında sindirilerek kana karışır. Özellikle yoğun antrenman programı uygulayan sporcuların yorucu fiziksel aktivite sonrası hasar görmüş dokularının onarımına ve yeni kas kütlesi oluşumuna destek olur. Lor peyniri en sağlıklı ve etkili whey proteini kaynaklarından birisidir. Lor peyniri ile yapılmış bir omlet, hayvansal protein, peynir altı suyu proteini ve yumurtada bulunan esansiyel amino asitler sayesinde protein açısından son derece zengin bir besin olacaktır.

Güncel Tarifler
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Kodu okuyamıyorsanız, yeni kod isteyin. captcha txt
0
0

Arama yapmak için yazın ve ENTER tuşuna basın

Facebook
Twitter
Instagram