Vejetaryen Beslenme Çeşitleri Nelerdir

 Kategori: Haberler

Gündemde sık sık yer alan ve kimi zaman tartışmalara da sebep olan vejetaryenlik kırmızı et ve ürünlerini, kümes hayvanlarını ve deniz ürünlerini yememe olarak bilinen bir beslenme biçimidir diyebiliriz. Ancak vejetaryen beslenmenin birçok alt türü vardır.  Hinduizm, Budizm gibi bazı dini inanışlar, çevre duyarlılığı gibi çeşitli dünya görüşleri ve sağlıklı beslenme felsefesi ile yıllar boyunca dünya üzerinde birçok vejetaryen beslenme çeşidi doğmuştur. Bunlardan bazılarını her gün uygulamak ise ciddi anlamda çaba gerektirir. Kısacası, vejeteryan beslenme her zaman çok kolay değildir.

 

Günümüzde yapılan birçok çalışma, vejetaryen beslenmenin insan sağlığını olumlu yönde etkilediğini gösterir. Fakat vejetaryen diyetlerde ana protein kaynağımız olan et ve et ürünleri tüketilmediği için beslenme planı mutlaka bir diyetisyenle birlikte düzenlenmelidir. Aksi halde kişi ihtiyacı olan vitamin, mineral ve proteinleri yeterli miktarda alamayacağı için uzun vadede ciddi sağlık sorunları ile karşılaşabilir. Peki, vejetaryen beslenmek nedir? Çeşitleri nelerdir? Gelin birlikte göz atalım.

 

En Çok Bilinen Vejetaryen Beslenme Çeşitleri

Dünya üzerinde yaklaşık 15 adet vejetaryen türü vardır. Bunların bazılarına diğerlerinden daha sık rastlarız. Örneğin semi vejetaryen dediğimiz yarı vejetaryenler, daha çok sağlık nedeni ile vejetaryen olan bireyledir. Kırmızı eti tüketmezler. Protein kaynağı olarak balık ve kümes hayvanlarını tercih ederler.

 

Pesketaryenler ise et çeşidi olarak yalnızca balık tüketirler. Beslenmelerinde kırmızı et ve kümes hayvanları yoktur. Balıkla birlikte süt ve süt ürünleri, yumurta gibi besinleri de tüketirler. Bunlar, genellikle yapay balıkçılığı desteklemeyen bir gruptur.

 

Dünya üzerinde en popüler vejetaryen grubu lakto ovo vejetaryenlerdir. Kırmızı eti, kümes hayvanlarını, balığı, kabuklu deniz hayvanlarını ve bunlardan elde edilen tüm ürünleri reddederler. Tükettikleri besinler ise süt ve süt ürünleri, organik yumurta, tahıllar, sebzeler, meyveler, kuru baklagiller ve yağlı tohumlardır.

 

Lakto vejetaryenler olarak bilinen grup ise, lakto ovo vejetaryenlerden farklı olarak yumurta yememeyi tercih ederler. Hayvansal protein kaynağı olarak yalnızca süt ve süt ürünleri ile beslenirler.

 

En Riskli Vejetaryen Grupları

Vejetaryenler arasında sağlık açısından en riskli olan grup veganlardır. Oldukça katıdırlar. Veganlar tüm hayvan etlerini, hayvansal ürünleri, bunlardan elde edilen katkı maddelerini reddederler. İpek, yün, deri gibi hayvanlardan üretilen tekstil ürünlerini de kullanmamayı tercih ederler. Vegan bireyler, uzun vadede makro ve mikro besin ögeleri yetersizlikleri yaşamamak için diyetlerini mutlaka bir beslenme uzmanı ile düzenlemelidir. Bitkisel protein kaynakları hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları sağlıkları için çok önemlidir.

 

Vejetaryen beslenme türlerinin en ilginçlerinden biri olan frutaryen grubu bitkilere zarar verilmeden elde edilen ürünleri tüketmeyi tercih ederler. Çünkü sebze ve meyvelerin de yaşama ve üreme hakkı olduğuna inanırlar. İşlenmiş ve pişirilmiş besinleri çok az tüketirler. Daha çok çiğ meyve, sebze, filizlenmiş bakliyat ve tahıllardan oluşan bir diyet yaparlar.

 

Makrobiyotik vejetaryenler ise, besinleri Yin ve Yang olarak ikiye ayırırlar. Çin felsefesine göre ilerleyen bu vejetaryenlik türünün 7 adet basamağı bulunur. En alt basamak pesketaryenlere benzer. En üst düzeyinde ise sadece kahverengi pirinçten oluşan çok kısıtlayıcı bir diyet bulunur.

Güncel Tarifler
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Kodu okuyamıyorsanız, yeni kod isteyin. captcha txt
0
0

Arama yapmak için yazın ve ENTER tuşuna basın

Facebook
Twitter
Instagram