Son zamanların gözde diyeti: fasılalı oruç

 Kategori: Haberler

Sağlıklı beslenme trendleri arasında şu günlerde en popüleri kuşkusuz fasılalı oruç. Peki, fasılalı oruç nedir ve nasıl yapılır? Artıları-eksileri nelerdir?

Fasılalı oruç yani İngilizce adıyla ‘Intermittent fasting (IF) son yılların en gözde diyetlerinden biri. Aslında çok yeni bir yöntem olmasa da fasılalı oruç,  Dr. Michael Mosley’in ‘The Fast Diet Book’ isimli kitabını yayınlamasının ardından dünya çapında popülarite kazandı. Bu kitapla birlikte birçok farklı IF programları türetildi.

Bu programların en ünlüleri 5:2 diyeti olarak da bilinen hızlı diyet ve 8 saat diyeti. 5:2 diyeti, haftanın beş gününde harcadığınız kadar kalori almaya dayanıyor; kalan iki günde ise kadınlar 500, erkekler 600 kalori alıyor. 8 saat diyeti ise gün içinde 8 saatlik yemek yeme penceresi açıyor, geri kalan 16 saatlik sürede diyeti yapanların aç kalması gerekiyor. Yemek yeme penceresinde karbonhidratları kısıtlayıp protein yönlenmek öneriliyor, en çok tavsiye edilen gıdalar arasında avokado, yeşil yapraklı sebzeler, yağlı tohumlar, yumurta ve derisiz tavuk eti var. Açlık penceresinde ise sadece bitki çayları, sade kahve ve bol bol su tüketilebiliyor.

Mutlaka doktor gözetiminde uygulanması gereken fasılalı oruç, Hollywood’da ve Silikon Vadisi’nde bir çılgınlık seviyesinde popüler. Bu diyetin formu koruma dışında zihne ve metabolizmaya iyi geldiği de söyleniyor. Ulusal Yaşlanma Enstitüsü’nden (NIA) bilim insanlarının yaptığı güncel bir çalışma, günde bir öğün yemek yiyen ve uzun süre aç kalan farelerin sık yemek yiyenlere göre daha sağlıklı ve uzun yaşadıklarını gösterdi. Daha önce fasılalı oruç ile ilgili yapılan bilimsel çalışmalar, açken yapılan egzersizlerin daha çok yakımı sağladığını ve açlık penceresinde büyüme hormonunun kadınlarda yüzde 1300, erkeklerde ise yüzde 2000 oranında arttığını ortaya koymuştu. Ancak tüm bu çalışmalar ve bilimsel makaleler fasılalı orucun sonuçlarını değerlendirebilmek için daha fazla bilimsel analize ihtiyaç olduğunu vurguluyor.

18 yaşından küçüklerin, diyabet hastalarının, hamile ve emziren kadınların kaçınması gereken bu diyeti sağlıkla yapmanın tek yolu bir doktorun ya da diyetisyenin onayını almak ve çizdiği çerçeveye uymak. Aksi takdirde sağlık peşinde koşarken istenmeyen sonuçlar doğabilir.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Kodu okuyamıyorsanız, yeni kod isteyin. captcha txt
0
0

Arama yapmak için yazın ve ENTER tuşuna basın

Facebook
Twitter
Instagram